Mycke jobb är det........

Jag tillverkar en hel del kylskåpsmagneter till försäljning varje år. Under ett flertal år har jag använt
mandelmussel formar till magneter. Minns ej hur jag kom på idén, men jag gillar och återanvända
saker o ting. Hade andra kakformar åxå men dom var för djupa så letade andra alternativ.
Letar efter kakformar på second hand o frågar runt bland släkt o vänner. Dessa kakformar blir
allt svårare att finna på loppisar numera sen Shabby Chic blev i ropet........

Det ligger mycket jobb bakom en enda kylskåpsmagnet. Det är många olika moment.
Först leta reda på formar, sen diska dom ordentligt så färgen tar. Målar en blå himmel o moln i dom.



Färdigmålade kakformar o limmat mossa i dom. Ja en tur till skogen o leta upp lite fin
grön mossa måste jag åxå göra såklart. Även rönnbär ska plockas och torkas. Al kottar ska
plockas och div annat naturmaterial jag behöver.

Sen ska tomtar och vättar tillverkas. Det blir små figurer knappt 3 cm höga.



Här står tomtarna i klunga och väntar på att bli monterade i formen. Även ett antal små flugsvampar
ska tillverkas, 7-10 mm höga!!!! Pilligt men det går.
När alla olika delar är tillverkade, plockade, torkade, tomtarna härdade i ugnen så är det dags och
montera ihop alltsammans.



Mossa klipps till i lämplig storlek för formarna, all jord o barr från mossan måste bort. Sen limmas
mossan i formen. Dekorationer limmas på plats, bär, kottar, svampar etc. Sist limmas tomten dit.
Magneten limmas på baksidan och allt får ligga på tork.



Färdiga kylskåpsmagneter!!! Det tar sin lilla tid - men dom blir väldigt fina tycker jag själv!!!
Populära är dom åxå och det är ju kul.

Ha de gott - kram Lotta


Kommentarer
Postat av: Inga

Oj oj så fina formar...vilket jättejobb du har med dessa....synd att det är svårt att få ordentligt betalt för hantverk.

Ha en fin helg

Kram Inga

2011-11-18 @ 11:07:14
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0