Nu tändas tusen juleljus..............

Julafton kom och passerade tämligen fort förbi. Men jag började min julafton med en tallrik risgrynsgröt och några julskink mackor - det hör liksom till. Frukosten avnjöts framför tv och Nyhetsmorgon, blev en lugn start på julaftonen.

Eftersom både min son och min syster tillhörde den skara som jobbade på julaftonen, så skulle vi avnjuta julmaten först kl 17 hemma hos min mamma. Så hela dagen kunde jag ta det lugnt i hemmets sköna vrå.

Jag tände massor av ljus och bara njöt av stillheten och lugnet. Jag behövde ta det lugnt. Min kropp påverkas mer och mer av cellgifterna som pumpas in i mitt blodomlopp. Nu efter den 3e cytostatika behandlingen märker jag än mer hur biverkningarna slår till mot kroppen. Tröttheten är enorm- den däckar mig verkligen. Orkeslösheten likaså, inatt och idag på juldagen har det värkt konstant i båda mina ben. Det är en värk som inte liknar den reumatiska värken, denna värken är molande på nåt sätt. Som om inte detta vore nog, fick jag en svamp infektion i underlivet -
detta är vanligt enligt svaret fr sköterskan på gyn avd. Utöver dessa besvär, som räcker mer än nog - så känner jag inte vad maten smakar det minsta. Inget kul - men är övergående besvär tack och lov.

Nog om alla mina besvär, min son kom till mig så vi kunde se en del av Kalle Anka tillsammans. Det var ju trevligt såklart. Sen bytte vi om till andra kläder och jag åkte med sonen bort till mamma. Julmaten var framdukad så vi högg in på maten direkt.
Tyvärr blev det inte så mycket ätit, men sillen, laxen, ägghalvor, Janssons och julskinka fick jag i mig trots allt. Plus en hel del julmust och cider.
Mamma hade åxå tänt massa fina juleljus vilket gjorde allt till en trivsam stämning.

Vi tillbringade några timmar tillsammans och hann utöver julmaten trycka i oss glögg, pepparkakor, mammas goda kavlade kanel hjärtan kakor och godis såklart!!! Allt detta gjorde såklart att behovet av ett glas Samarin hade prio 1 senare denna julafton....................

Så var ännu en julafton till ända. Vi har verkligen dragit ner på julklappar, skönt det faktiskt. Kan bli så hysteriskt annars. Sonen önskar sig alltid pengar, och det är ju lätt fixat och alltid omtyckt.
Jag fick en lång fin vit tomte av sonen och hans tjej- tomten står så fin i min bokhylla nu. Ska bara ge han ett namn, min fina hustomte. Jag kommer nog på nåt bra namn, låt mig tänka.............

God fortsättning på julen och fortsätt njut av alla tusentals juleljus som ger sån stämning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0