En vanlig tisdag i december

Dagar läggs till dagar och halva december har snart gått. Det är endast 10 dagar kvar till julafton.
Fast jag är ju sån att jag älskar advents tiden mer än själva julafton. Att pynta mitt hem med allehanda julsaker, julgardiner, röda juldukar o massa ljus det är julmys för mig. Julafton är förväntningarnas dag, alla ska va glada o lyckliga, god mat ska ätas och julklappar ska inhandlas o delas ut i överflöd - nej tack säger jag.

Självklart ska man samlas i familjen eller vänkretsen och umgås och äta lite lagom med julmat. Ta det lugnt och inte stressa hit och dit under julafton. Oftast är det bra program på tvn, så där hamnar jag säkert i tv fåtöljen.
Sen min skilsmässa är det inte lika kul med julen. Då var vi en familj. Sonen är ju vuxen nu och har sitt liv och sin flickvän.

Dessutom kommer jag att få min 3e cellgifts behandling den 22 dec, så jag kommer kanske vara påverkad av den under jul- och nyårshelgen. Tröttheten finns ju redan nu, och jag blir mer och mer påverkad av behandlingen ju fler behandlingar jag kommer få. Så jag inriktar mig på en jul- och nyårshelg i stillhet med mycket vila.

Jag kan ju alltid lyssna på vacker julmusik fr cd eller på Spotify. Läsa tidningar eller böcker, lösa korsord, prata i telefon med nån som är lika pratglad som jag, och givetvis hålla kontakt med vänner via datorn.

Har inga problem med att få dagarna fyllda med innehåll. När orken inte finns där, så sjunker ambitions nivån en hel del.
Men jag har lite trevligheter att se fram emot till helgen;

- på fred kväll är det kusinträff hos mig- alltid lika trevligt. Julgröt o skink macka, glögg o gotter plus ett kul julklapps spel blir det under kvällen.

- på lörd kommer min bror med familj till mamma, då blir det att träffa dom. Var länge sen vi sågs.

- på sönd ska vi fira sonens 25 årsdag här hos mig. Smörgåstårta kommer det att bjudas på och nåt gott till kaffet. Sonen älskar marsipan tårta så det blir nog det.

Så helgen har jag inga problem vad jag ska göra. Får vila en hel del innan dess för att få kraft och energi och vara med på allt det roliga.

Detta blev lite samlade tankar från mig en vanlig tisdag i december 2010.



Mitt julpyntade köksfönster

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0